Hoe klinkt het Amazoneregenwoud? Hoe klinken de vogels, de insecten, een opkomende regenbui? Wat hoor je als een jaguar door het woud sluipt? En een jager? Niet iets wat ik me dagelijks bij het wakker worden afvraag overigens, maar voor de kinderaudiotour bij de kunsttentoonstelling ‘Benedictio IV: mighty echo of the rainforest’ heel relevant.

Na een gesprek met de opdrachtgever die zelf veelvuldig in het regenwoud is geweest, ging ik op zoek naar bijpassende geluiden. Wat me enorm blij en dankbaar maakte, waren de opnames van lokale audiojunkies. Mensen die in Suriname of Peru wonen en hun opnameapparatuur meenemen de jungle in. Soms worden geluiden met een simpele iPhone opgenomen. Soms worden microfoons op drie plekken rondom een waterval gepositioneerd om die ene perfecte sound. Een aantal van deze mensen biedt opnames ter betaling aan. Fair enough. Het kost tijd en soms ook geld om een opname te maken. Een aantal anderen bekijkt hun bijdrage op een meer ‘open source’ manier. Vaak vragen ze dan wel vermelding van hun naam. Iets wat in een audiotour nogal lastig is. Je zit als bezoeker immers niet te wachten op een complete aftiteling waarbij de maker van elk geluidseffect bij naam genoemd wordt….  In dat geval kies ik voor een betaalde variant of een compleet rechtenvrij geluid.

Dat éne geluid

Maar één geluid moest en zou ik hebben: het geluid van een kokende rivier. In de audiotour wordt namelijk verteld over de mysterieuze rivier El Rio Hirviente Mayantuyacu, die letterlijk kookt….  Maar kookgeluid in een ketel of pan was onbruikbaar. Het materiaal waar het water in kookt, geeft het geluid zijn klank. Als luisteraar denk je daarbij direct aan een kopje thee, niet aan een mysterieuze rivier. Dus een alternatief was lastig.

Nu kon ik één bruikbaar geluid online vinden: ‘de Santuario Huishtin’, opgenomen door ene ‘Redwoodword.’ Het is een geluidsopname van een soort cultureel gezondheidscentrum langs een andere kokende rivier in Peru. Maar het geluid was niet vrij te gebruiken. Een dilemma. Ik besloot via de site contact op te nemen met Redwoodword. Daarop kwam een prachtige mail terug, met de boodschap: ‘I’m happy for you to use the sound without the acknowledgement required by the license.’

Gunnen

Hoe mooi is dat? Dat je niet in onderhandeling gaat, maar een ander het gunt om zijn project zo goed mogelijk te maken. Vanuit liefde voor de imposante natuur in het regenwoud én vanuit liefde voor audio. Even voelde ik me heel erg verbonden met de andere kant van de wereld. En als ode aan Redwoodword en al die andere audiojunkies draag ik deze blog aan hen op. Zonder hen was de audiotour niet zo prachtig geworden!

PS: De audiotour was ook zonder muzikant Ronald Snijders niet zo prachtig geworden.

PS II: benieuwd naar de tentoonstelling?  Bezoek eens Het Prinsenkwartier in Delft.